chualven.se

Välkommen till min blogg! Här kan du läsa om mina äventyr i Los Angeles där jag går på en sushi kurs i över två månader. Jag kommer dela med mig av de jag lär mig här i LA och även lite av annat jag gör på min fritid, men framförallt kommer det vara mat!

Första Veckan på sushi chef institutet.

Kategori: Allmänt, dagbok, kreativ, mat, upplevelse

 
I Denna vecka av sushi läring har jag gjort allt från att lära mig hur man lagar tamago-yaki till att haka vårlök. Det mest viktigaste med matlagning är ju saltet beroende på vilket typ av salt du använder. havssalt upplöser sig mycket fortare än vanligt matsalt. en viktig sak fär hälsans skull  
 
Det vi gjorde första dagen va olika typer av förrätter t.ex Sunomono, ao negi nuta vilket är en vårlöks förrätt. sunomono måste man tvätta med vanligt salt för at få det ungefär som saltgurka men med mindre salt och så är det med sjögras och man kan till sätta olika saker efter smak kanske lite små räkor vid sidan av allt. Vi gjorde även oninigri med fyllning i och gjorde småa oninigri med fyllning övan på. Vi lärde oss även olika tekniker för att haka grönsaker.
 
Andra dagen fick vi lära oss vässa knivar mitt sätt att väsa kniv va helt fel beroende på at ytan blir trubbigt  när man inte följer med sidan av yanagi kniven för en slätt yta av kniven slippade ytan. På morgonen fick vi lära oss  fraser som vi skulle säga varje morgon ohiyo gozar masu vilket betyder god morgon på japanska, Otsu kare sama desmita - tack för att vi arbetar tillsammans. Under dagen lagade vi soppa inte en vanlig soppa som man får på en sushi bar. Traditionellt så har man tre olika saker i en ofärgad soppa huvudsak i soppan vilket vi tar räkor sedan har man en som flytter vilket är en typ av japansk koriander och sist en mat betoning tillsätt twist av citron skal.       
 
Tredje dagen fick vi göra massa olika såser om man skulle fråga Sensai (Lärare) vilka såser han kan göra så kommer han fråga skrattande hur mycket behöver du det finns tusentals olika typer av såser man kan kombinera med mothers huvudsakliga ingredianser , grönsak/frukt, bulgong. Nästa va att tvätta ris är för att tabort den dåliga lukten från risstärkelsen innan man kokar. Efter fick vi göra tamago-yaki (stekt omellet).
 
Fjärde dagen lärde vi oss olika matlagnings tekniker. De olika knep av matlagning som koka, steka, fritera, sjuda och rå. Den dagen fick vi en massa mat till lunch jag fick tillräckligt till middag. De olika rätter vi lagade va kyckligtempura, teriyaki kyckling, katsudon, biff negimaki, biff tataki och chawanmushi.          
 
 Femte dagen va inte lika stressigt som fjärde utan vi filk lära oss laga olika typer av japanska nuddlar, udon somen  och soba. Nuddlarna går att laga på två olika sätt  vilket är kalla eller varma med olika typer av såser till nuddlar i nuddlarna har man olika tillbehör det mesta brukar vara vårlök, riven ingefära, wasabi och strimlade torkadesjögräss man brukar blande två av dem. efter de så gjorde vi en sjudad makrill med vitmiso sås.  
 
Några bilder från klassen :  
 
 
Hur soba är serverad kall
Kyckling och ägg katsudon 
Kyckling teriyaki med lite sake tillsättning 
Oninigri
Förrätter -vårlök med senapsmiso sås
-Gröna ärtor med en miso sås
Uppskärning av biff tataki 
Hur Biff tataki blev efter uppläggning  toppad med wasabi dressing, chilli honung och vårlök 
Tamagoyaki - inte lika lätt som det ser ut. Gjorde sönder några lager men sensei vet inte :P gömde bort några av de upprivna lager med hjälp av ett nytt ägg blandnings lager.
 
Oishi desu! ( Smakar otroligt gott )
Gochisosama deshita! ( Tack för maten ) 
 
 
 
      

KOMMENTARER:

  • Viktor Chu säger:
    2014-11-03 | 12:40:45

    Härligt att du har börjat blogga! Jag har suttit alla dessa dagar här i sverige och undrat hur det går för dig men nu är jag ba läsa! :D

    Svar: Ni frågar, jag svarar. lika bra att börja skriva blogg så har ni svaren på bloggen istället. ni behöver bara kolla på bloggen blir hur enkelt som helst och dessutom så är tidsskillnaden så stor.
    Alvin Chu

  • Jonas säger:
    2014-11-04 | 15:52:06

    Skönt att höra att det går så bra för dig! Maten ser riktigt fint ut och smakar säkert lika underbart! Nu får du komma tbx och mata oss 😜👊 grymt jobbat!!

    Svar: Tack! Klart jag ska men utbildning här är inte klar en. 7 veckor till sen kommer jag tillbaks. Då kommer ni säkert få smaka på något annorlunda :D
    Alvin Chu

Kommentera inlägget här: