chualven.se

Välkommen till min blogg! Här kan du läsa om mina äventyr i Los Angeles där jag går på en sushi kurs i över två månader. Jag kommer dela med mig av de jag lär mig här i LA och även lite av annat jag gör på min fritid, men framförallt kommer det vara mat!

Fjärde veckan med mer fisk och skaldjur

Kategori: Allmänt

Veckans ord : Irasshai Mase - Välkommen. Ofta när man går in till en japanskbutik eller restaurang hör man personalen säga irasshai mase. 
Höjdpunkten av veckan signaturrulle
 
 
 
Måndag
Efter ha haft gjort kappa maki för ett tag så fick vi äntligen börja med att göra nigiri. Inte en vanlig nigiri utan den ska likna en båt. Övade man med olika typer av fisk som de hade kvar från någon catering. Sedan lärde vi oss ocskå hur man plaserar en sashimi talrik på rätt sätt. Fast mest av denna dag hade vi tillbringat till att lära oss vad vi behövde veta innan slut provet av veckan vilket är våran mitten termin av min sushi utbildning. Oj jag håller nästa på att glömma att vi fick utmaningar som va att göra en signaturrulle. Vi skulle ha en ritning klar på onsdag och göra den på fredag efter provet. Upp till bevis.
 
 

Tisdag
Det blev ennu en dag till fisk marknaden vaknade super tidigt 5:30 på morgonen. Det helt kålsvart ute ovanligt kalt också för att klaga det är bättre än sveriges väder iallafall. :D Tidigt måste vi va för att hinna med på allt handlande innan klassen börjar. Vi köpte bläckfisk för att lära oss under klassen hur man gör en stekt bläckfisk som är instoppad med ris och lite grönsaker. köpte även små Havsbraxenfiskar vilka vi filéade också. Innan dagen va slut gjorde vi några nigiri bitar utav de bitar som vi fick över. tänker på min signaturrulle hur den ska se ut det vi fick för förslag va att ta något från vårt land vilket jag gjorde. tänkte på sill va en av de mest använda fisk vi har i sverige och lingon sylt förstås till nästan alla maträtter.
Havsbraxenfisk
Bläckfisk rulle
 

Onsdag
Dagen blev väldigt uppsatt med olika saker. Dels fick vi gå till japansk matbutik för att veta vart vi kan få våra ingredienser, För våran signature rulle på fredag. Idag visade vi hur vi hade tänkt för våran signaturrulle. Jag visade upp min rulle som jag tänkte använda potatis istället för ris samt toppa den med panko stekt sill och lingonsylt. Dagens lunch blev musslor och havsabborre nigiri.
 Sensei insturera hur man rengör en mussla
 Lunch. Alla är hungriga efter en lång dag.
 


Torsdag
Roliga va denna vecka gick jag med sensei två gånger till fisk marknaden han hade glömt bort vilken dag det va i tisdags och trodde det va onsdag. Vi gick till fisk marknaden torsdag för att hämta upp lax som vi skulle lära oss att filea idag. Alla veckor borta. Går hemskt fort,
hinner inte ens tänka på hur fyra veckor har flugit förbi. Dagens lunch på torsdag valfri rulle med valfri maki med utav alla fiskfileer vi har kvar.
Sensei  instruera hur man filear en lax.
Spicy tuna dragon roll, halv stekt tonfisk med ponzu och havsbraxenfisk med ponzu, ingefära.  
 
 

Fredag
Ja då va det dags för prov och upp till bevis för signatur rullen. Mycket från provet va att komma ihåg vad vi hade gjort i denna månadens. Hela hundra frågor. Skicklighets prov kom därefter som vanligt efter provet. När man val va klar med det va det att göra sina signaturrulle. När dagen kom till ett slut hade vi en buffé dukning med allas signaturrulle på bordet.
 
 
 
 
Skriver varje vecka. hoppas ni har haft en bra vecka.   
Arigato gozai mashita! 

KOMMENTARER:

  • Jonas säger:
    2014-11-23 | 10:18:30

    is that a meatball sushi? XD

    Svar: No thats a appetizer ( förrätt ) in a sort of japanese way :D
    Alvin Chu

Kommentera inlägget här: