chualven.se

Välkommen till min blogg! Här kan du läsa om mina äventyr i Los Angeles där jag går på en sushi kurs i över två månader. Jag kommer dela med mig av de jag lär mig här i LA och även lite av annat jag gör på min fritid, men framförallt kommer det vara mat!

Sjätte veckan. Här går det undan

Kategori: Allmänt

Ja. Härligt att man börjar få grepp om grejer bakom baren. Denna vecka har jag fått lära mig hur man ska göra en perfekt dekoration av sushi nigiri på en rund talrik på tre minuter, dock hinner inte tre minuter precis men nästan. Se fint ut är ett av det viktigaste med sushin. Det finns så många olika typer av sushi vissa av de sushi jag har jobbat med iallafall är ut av exklusivare vinkel vilket är Omakase style. En still där man litar på sushi kockens utval av färsk fisk och maträtter utan att fråga för extra tillbehör eftersom kocken kommer servera allt på din nigiri eller japansk maträtt.  Om man jämför vissa sushi nigiri som är gjort av passion till de utan. Ser man klart att kocken med passion kan presentera sushi nigirin framför dig. Samtidigt som sushi kocken berättar om vad det är för fisk, vart den kom ifrån, vilken typ av tillbehör som passar på fisken, vilken sås som får fisken att smaka helt annorlunda.  Upplevelsen är något jag inte kan förklara lika bra som att du blir serverad. Den sushi kock jag har fått stå brevid under min prao i en sushi restaurang i LA. Kocken har haft 10 års erfarenhet av att göra sushi. Wow  man kan se hur mycket passion han har för att göra just den sushi nigiri biten för dig. Just detta är något han gjorde för de kunder som kom så på samma set vill jag kunna göra när jag gör sushi för de som kommer och äter min sushi.  Min passion blev mycket ljusare efter ha fått lära mig göra det rätta japanska sättet. Efterså ska jag kunna forma en sushi nigiri bit som ska ge både smak, vision och som upplevelse av att se mig göra den framför en kund.
 Här kommer sammanfattning av vaad jag har lär mig under den senaste sjätte veckan av sushi utbildningen :
 
Måndag
 
fick vi filéea en hel laxfisk. efteråt fick vi öva på att hinna dekorera, göra nigiri och maki under pressen av 3 minuter vilket man inte klarar för att det ska se fint och läckert ut. Det va två av några saker vi gjorde måndagen. Fram till på:
 
 
Tisdag

Så fick vi hantera makril vilket är lite annorlunda från lax eftersom om man inte marinerar den så kommer den lukta mycket fisk och det vill man inte ha. Det finns massvis med olika makril den vi fick filéea va spansk makril väldigt liten makrilfisk. även idag övade vi på dekoration och presentation av nigiri och kappa maki under tre minuter. På
 
Onsdag

Gjorde vi något med en lite större makril som är sierra makril även om det är samma fisk har den en annorlunda sett av att filéea eftersom storleken och hanteringen av fiskar är olika beronde på fisken och vart man ska använda den i talriken. Fram till nu måste ni säkert gissa fram att vi övar varje dag på att göra och dekorera av sushi under tre minuter. Vilket är något man måste kunna och vi alla på skolan inte klarar :( Sen på 
 
Torsdag 
 
  Va det dags för utmaningen av att göra sushi bakom baren vilket va en härlig uplevelse men att få se mina medkamrater panikera eftersom de har aldrig ståt bakom baren. De klara det väl kan jag bevittna om. Att servera och inte äta maten man har nyss gjort är något helt annorlunda för dem eftersom det blir mer press på att kunden som äter måste se att det ser bra ut innan hen äter sushin. Då va det äntligen
 
Fredag 

vilket betyder Prov och skicklighets test vilket jag tror jag är lite bättre på efter ha fått övat på prao restaurangen. Efteråt fick vi göra våra egna talrikar med en påhittad rulle och lite andra saker för lunch.
 
 
Domo arigato - Det va allt för denna vecka. Jag skriver varje vecka. Här kommer några bilder från denna vecka:    
  
    
Kommentera inlägget här: