chualven.se

Välkommen till min blogg! Här kan du läsa om mina äventyr i Los Angeles där jag går på en sushi kurs i över två månader. Jag kommer dela med mig av de jag lär mig här i LA och även lite av annat jag gör på min fritid, men framförallt kommer det vara mat!

Passion med sushi ( sjunde veckan )

Kategori: Allmänt

 
Det är härligt att vara yngst i klassen men det kan vara en av de mest tuffaste jobben också eftersom om man är yngst i japanskt arbets område så får man mest att göra lyfta och jobba. Tror att man får även skulden om något gick snett i restaurangen. Vllket betyder att man är en av de som behöver ta hand om allt i restaurangen. Det roliga med det är att de säger det tillsammans. Det roligaste är att de säger det på ett skämtande sett som underlättar misstaget för alla. Ett misstag som yngst så får man göra det eftersom man lär sig från sina misstag. Ingen är perfekt. En sak som är bra med detta är att jag lär mig inte bara om sushi utan jag lär mig om att vara i ett kök som handlar om att kunna vara en lagkamrat. För att kunna göra jobbet enklare bör man veta hur man ska jobba i ett lag. Erfarenhet måste man ha men om man inte kan jobba som ett lag så kommer man att inte kunna jobba effektift. Även kunden kan se i omakase style att sushi mästare gör sin sushi med passion. Under denna vecka så har jag gjort ett och annat. Väldigt mycket som händer efter att man närmar sig slutet av skolas termin eller avslut.
Veckan har varit mycket stressigt tillskilnad från andra veckor så har vi jobbat med att servera sushi till ett företag där vi jobbade helt på våran egen hand. lite mer om det i undertexten Onsdag. Veckans sammanfattning :
 
Måndag
Vi fick filea tonfisk farmuppbringad blåfenade tonfisken. Det va intressant eftersom allla fick liten bit att filea av. Efter vi filea tonfisken fick vi förvara den i smörpaper eftersom det är en oljig fisk. efter vi hade förvarat fisken fick vi koka räkor och öva på att prepa räkor efter de så lärde vi oss hur man gör sushi nigiri med sex steg istället för åtta och det ska gå fortare säger sensei vilket det gör. sen övade vi på dekorera talriken efter hur en person sitter i ett bord. innan lunch va det dags för sista talriken för lunch.
 
Tisdag
Som alla veckor så finns det en dag där man måste gå till marknaden för att få in alla fisk för att man ska kunna göra någon sushi. Den dagen blev på tisdag. Eftersom vi glömde att tvätta frysboxen så tog vi en för liten frysbox som inte räckte till all fisk vi köpte vilket är mitt fel igen :( vi köpte mycket fisk för att vi hade en catering på 70 personer på onsdag vilket är den dagen vi gör sushi bar. När vi va tillbaka till klassrummet fick vi lära oss hur man gör levande hummer sashimi även lärde vi oss denna dag hur man filéa lax, flundra och Florida pompano. När vi va klar skulle vi säga vilken typ av tonfisk sensei hade köpt.
 
Onsdag
Då va det dags för att göra sushi bar övning fram för ett företag vi va för sega med att leverea mat i tid vi glömde mycket av vad vi behövde i sushi baren. När man gör en catering så är det viktigt att man har med sig allt som man har förberet på ett preperations papper. allt va mitt fel :( Skulle ha dubble kollat allt men det gjorde vi inte utan vi hade brottom med att hinna med att setup allt framför innan servering av maten. Den goda nyhete va att alla va glada över att vi och sa att vi va rätt bra på att göra det vi gjorde.
 
Torsdag
Pratade klassen lite om hur vi gjorde i sushi baren en sammanfattning av hur vi gjorde. 
Vi fick jobba med lite olika saker torsdagen. Varje grupp av två fick jobba med att göra en sak. John och Jenny jobbade med att filéa en barracuda de skulle ha marinerat den i kelp men det glömde det vilket va mitt fel :S i samma stud jobbade Sam och Kullawat med att filéa halibut och steka utsidan av den efter de hade kryddat den med lite röd krydda. I samma ögonblick filéa jag en gulsjärtsnapper.   
 
Fredag
Vi fick jobba med en fisk som liknar hälleflundra men den är mindre den heter sole på engelska vet inte riktigt på svenska. efter de lagade vi ägg papper eller blad två stycken ena skulle vi stimla till små bitar och göra en typ av sashimi talrik med ris och de ägg strimlor på topen av de ska det vara rå fisk med lite gurka och rom. vi öppnade ostron också lärde oss hur man gör ny blue måne shot med ostron vi hade inte alkohole men man kan tillsätta tequila eller sake om man vill. 
 
 
Det va allt för denna vecka. Här kommer lite bilder från veckan: 
 
 
 
 
Domo arigato 
 
 
Kommentera inlägget här: