chualven.se

Välkommen till min blogg! Här kan du läsa om mina äventyr i Los Angeles där jag går på en sushi kurs i över två månader. Jag kommer dela med mig av de jag lär mig här i LA och även lite av annat jag gör på min fritid, men framförallt kommer det vara mat!

Fiskar upp en ny vecka

Kategori: Allmänt

 

Tiden går fort framåt och jag hinner nästa inte med tiden. Det är som att hon springer iväg från mig fast det går inte att jaga tiden. Detta är ju något helt annat från matlagning ja men visst det tar väl tid att göra vissa maträtter. Fort ska det va dock måste det vara snyggt också vilket man måste öva på med tiden.

Måndag

Denna dag va väldigt stressig för vi skulle hinna med att gå till en resturang för wagyu biff och sensei's demonstration av sushi på eftermiddagen så vi fick göra allt på ett högt tempo.man blir aldrig färdig lärde igen och igen fick vi fortsätta öva på kappa-Maki = gurka rulle. Hela tolv stycken och presentera på en talrik med 4 väg och 3 vägs presentation denna kappamaki är inte lätt att få perfekt. Fick göra två special rullar också. Jag är inte så jätte imponerad på en rulle eftersom vi redan gör den hemma. Den andra va guldstjärtsnapper hakad till små bitar och blandad med vårlök till en rör som är sedan inrullad till en rulle. Efter så gjorde vi den rullen som vi gör hemma vilket är en enkel sotad lax ovan på en rullen med gurka, avokado inuti rullen. När vi va klar så va det dags för restaurang besök på Harikawa i västra LA . Just hela upplevelsen av att vara med på en demonstration av wagyu och sensei's sushi event på en Wagyu restaurangen va helt underbar. Fick smaka på wagyu biffsom är väldigt dyrt biff från Japan direkt importerat. Sensei's fick göra olika typer av sushi med lite av wagyu biff helt underbara verk hela klassen hjälpte till också med att plocka fram olika rätter som det hade i köket och även sushi. I restaurangens kvällsmeny kostar maten runt $60. Helt vansinnigt sjukt det är ju hela 500Kronor för en person att äta sin middag varje kväll.
Självklart så är köttet något fantastiskt gott. Har man väl kundskap om kött ska man ta och uppleva denna upplevelsen wagyu.

 Andy Sensei´s Wagyu Tartar med Aburi wagyu och quinoa sushi rice
Vi studenter hjälper andy sensei med att flambera wagyubiffen.
Fick smaka på den fantastiska köttet.  
de som anordnade eventet
 
Tisdag

Man fortsatte med övningar av kappamaki. Det speciella med denna dag va att vi fick lära oss hur en räka kan få olika form om man inte stoppar in en spetts in i räkan innan man kokar den för att få den rak. Det roliga med räkan är att den representerar livet och att när den böjer sig så liknar den en gammal gubbe fast egentligen är det dåligt om räkan böjer sig man vill ha rak räka för att få så mycket kött på en nigiri som möjligt. Vi fick göra massa förberedelse denna dag för att vi hade en catering på torsdag. Vi alla studenter fick göra en Tamago-yaki var. Innan dagen va slut fick vi göra tre rullar. Den rullen som imponera mig mest va med ris papper först så la man ris papperet i en varmvatten för ungefär en minuter för fyllning tog man lite olika grönsaker tycker att denna skulle vara en vegetarisk hade varit mycket bättre smak men de tillsatte krabbfisk. De andra två rullarna va inte så intressanta först va med räkor och gurka den andra va med bläckfisk och en shisho blad som är en typ av japansk blad.

 
 
 
 
 
 
 
 

För att det få den att vara rakform spetsar man in en spet igenom räkans mage. Så gör sushi kockar med räkor.
Här förbereder jag räkan till att bli redo att användas vid antingen nigiri eller maki.
använding av ris paper för att göra en annorlunda maki rulle.
Lite olika hosorullar och en special rulle.
 
 
 
 
Onsdag

Den dagen fick jag vakna extra tidigt för att gå till fisk marknaden. Handla lite fisk till dagens lektion lära oss filea fisk. Den första fisken vi fick lära oss va makrill vilket va lite annorlunda japaner gillar att spara mycket kött de tycker att andra gillar att skära bort mycket av köttet från alla olika typer av kött vilket är inte så bra eftersom de har varit med om så mycket under krig och sånt så det påminner dem om att inte slösa på något. Är det något som är gammalt släng man det. Väldigt konstigt sparar men ändå slänger. Andra fisken va havsbraxenfisk väldigt liten fisk som va väldigt svårt att skära. Kappamaki igen denna gång skulle man kunna ha två rullar färdiga på tallriken fin presenterat. Vilket jag klara på 2 minuter 15 sekunder men måste se fint ut också vilket jag inte kunde skaffa fram. Denna dag gjorde vi tre special rullar ena va spindel rulle och andra va havsbraxenfisk rulle ovan på en rulle och den tredje va en hälleflundra med vårlök och gurka. Efter så fortsatte vi och förberedda för torsdags stora catering för 100 personer.

Olika bilder på fiskmarknaden.
Scottish seafarm fiskmarknaden.
Jag filea en makril.
 Filear en havsbraxenfisk 
spindel rulle det är faktiskt inte spindel utan en mjukskalls krabba som är friterad och servead med roman sallad och avocado, gurka och krasse. 
Havsbraxfiskrulle med fritterade havsbraxfiskben.
 
Torsdag

Dagen har varit lång fick göra allt från att skära havsabborre till att göra kappamaki, alla olika fiskar har olika tekniker på att skära samma sak med knivar alla knivar har olika sätt att bli slipade på. Denna havsabborre måste man ta bort fiskfjäll på. Innan man kan skära up och ta bort allt från magen. Två special rullar vilket va en med havsabborre som va flamberad sedan hade vi en lax Philadelphia rulle med chili tonfisk röra på toppen av med vårlök.vi fick göra en sashimi talrik också med flundra Efter så fick vi förberedda för kvällens catering. Catering va väldigt roligt jag fick ta hand om baren med alkohol vilket va rolig eftersom fick prata med många av människor som kom till och med en kvinna som hade bot i Finland blev väldigt imponerad när jag sa att jag kom från Sverige och ville komma till happysushi och prova sushin där när hon åker tillbaka till Finland. De trodde jag va Japan och när de prata japanska med mig och jag svara med engelska förstog dom att jag va inte Japan utan frågade vart jag kom ifrån? jag sa att jag kom från Sverige och så vidare. De va väldigt intresserad i mig och sa att jag såg ut som en som kom från deras land Okinawa. Den kvällen tog sushin slut det fanns inget av tempura häller. Denna dag blev väldigt lång jag han inte äns med att plugga för provet på fredagen.

 Flundra och chili tonfisk tatar.
Sashim
Bilder på trädgårn mitt emot baren
Serverade och till mina förväntningar va sake ett utmärkt tillval till sushin även vit vin funkar
Bra kunskap om sake är desto ungre det är desto bättre smakar det. Tvärtom från röttvin. Drick dock inte sake om den är väldigt gammal den är redan död vid de fallet. 

Fredag

Ännu ett kunskaps prov och skicklighet prov. Det va bara annorlunda kunskaps prov men skicklighets prov va samma som föra veckans med att skära rättika genom att skalla från kanten till mitten och haka vårlök till tunna super tunna skivor vilket är väldigt svårt och man måste kunna detta när man ska på jobb intervju här i LA. Denna dag fick vi filea red torsk snapper. Väldigt röd fisk med stort huvud liten kropp helt annorlunda sätt att filea den på. Efter vi gjorde klart de så övade vi på våra kappamaki med presentation innan två minuter. Special rullar vi gjorde idag va en vår egna typ av rulle sedan andra va istället för maki blad så använde vi gurkans skal till för att göra en rulle vi slösade inte ens gurkans gröna skin och kärnan utan vi använde det till dekoration på tallriken. Jag gjorde en flamberad tonfisk rulle. bilden på min rulle finns på min instagram alven.chu

Röd torsk snapper 
 


Men-naoshi (kallas för huvudvärkssten den hjälper mot att göra slipsten platt)

Arigato goshi mashita

Kommentera inlägget här: